Hva
8 viktige områder å inkludere i Strategi til Salg prosessen i utviklingen av forretnings- og salgsplaner for en bedrift:
Enten du driver en bedrift, eller er i ferd med å starte en trenger du robuste planer for å maksimere resultatene. Ikke bare taktiske planer med fokus på salg og markedsføring, men planer som sikrer at alt du gjør er godt forankret i en helhetlig forståelse og langsiktig orientering. I den sammenheng er din Forretningsplan og Salgs- og Markedsføringsplan to av dine viktigste dokumenter.
Forretningsplan
En Forretningsplan bør inneholde en definisjon av hvem du er, hva du tilbyr, en beskrivelse av markedet og konkurransesituasjonen, hvor du har tenkt deg og hva du har tenkt å gjøre for å komme dit. I dette ligger en analysedel og en strategidel som skal sikre at dine operative handlinger ser til at du både når dine kortsiktige og langsiktige mål. Når du deler dine planer med investorer eller partnere må du overbevise de om at du har kontroll med hva du gjør, at du bryr deg og at du er engasjert. Det er viktig å vise din faktiske situasjon og prosjekterte utvikling for å skape forståelse, entusiasme og deltagelse. Dette er ikke minst viktig for å skape et godt vinnende team!
Når du har utarbeidet din Forretningsplan kan du starte implementeringen:
- Definere din kommunikasjons- strategi og plattform inklusive hvilke medier du skal bruke for å nå dine definerte segmenter
- Utarbeide salgs- og markedsføringsmateriell
- Utvikle din salgs- og markedsføringsplan
- Skape maksimalt samspill internt og eksternt
Salgs- og Markedsplan
En Salgs – og Markedsføringsplan er et taktisk dokument for spesifikke år som, forankret i Forretningsplanen beskriver din nåværende situasjon, dine strategier og tiltak som skal iverksettes for å nå dine mål, både kvalitative og kvantitative mål. I dette dokumentet vil også salgstall og relaterte kostnader fremgå.
Hvordan
For å kunne ta frem effektive planer, trenger du å anvende en strukturert metode som bygger på en helhetlig forståelse av markedet og bedriftens situasjon. Fra Strategi til Salg prosessen er avhengig av aktiv deltagelse fra nøkkelpersoner i din organisasjon.
ELEMENTER I EN BUSINESSPLAN
Beskrivelse av vår business
Ide / Visjon & Identitet / Mål / Hovedstrategier / Suksessfaktorer
Sammenfatning av selskapet
Historie og milepæler / Eierskap
Produktdefinisjon
Kjerneprodukt / Utvidet produkt / Support og service
Markedet
Markedssituasjon og trender / Segmenter / Distribusjon
Konkurranse og konkurransestyrke
Konkurrenter og deres styrke og svakheter / Våre konkurransefortrinn
Mål og strategier
Mål, Posisjonering / Hovedstrategier/ Suksessfaktorer
Organisasjon og ledelse
Organisasjon / Teambuilding og samspill
Finansielt
Turnover og EBITDA
ELEMENTER I EN SALGS- MARKEDSFØRINGSPLAN
Analyse
Markedssituasjonen / Vår posisjon
Produkter
Produkter / Service og support
SWOT-analyse
Styrke / Svakheter / Muligheter / Trusler
Mål
Kvalitative / Kvantitative mål
Markeds-mix
Produkt / Pris / Distribusjon / Aktiviteter / Ansatte
USP’s and taktikk
Våre salgsargumenter / Taktisk tilnærming
Aktiviteter
Lanseringer / Utstillinger / Møter / Salgsfremmende tiltak
Action Plan
Detaljert handlingsplan med ansvarsfordeling og frister
Budsjett
Turnover / Kostnader / EBITDA