Velg en side

Hva

8 viktige områder å inkludere i Strategi til Salg prosessen i utviklingen av forretnings- og salgsplaner for en bedrift:

Figur: 8 viktige områder

Enten du driver en bedrift, eller er i ferd med å starte en trenger du robuste planer for å maksimere resultatene. Ikke bare taktiske planer med fokus på salg og markedsføring, men planer som sikrer at alt du gjør er godt forankret i en helhetlig forståelse og langsiktig orientering. I den sammenheng er din Forretningsplan og Salgs- og Markedsføringsplan to av dine viktigste dokumenter.

 

Forretningsplan

En Forretningsplan bør inneholde en definisjon av hvem du er, hva du tilbyr, en beskrivelse av markedet og konkurransesituasjonen, hvor du har tenkt deg og hva du har tenkt å gjøre for å komme dit. I dette ligger en analysedel og en strategidel som skal sikre at dine operative handlinger ser til at du både når dine kortsiktige og langsiktige mål. Når du deler dine planer med investorer eller partnere må du overbevise de om at du har kontroll med hva du gjør, at du bryr deg og at du er engasjert. Det er viktig å vise din faktiske situasjon og prosjekterte utvikling for å skape forståelse, entusiasme og deltagelse. Dette er ikke minst viktig for å skape et godt vinnende team!

Når du har utarbeidet din Forretningsplan kan du starte implementeringen:

  • Definere din kommunikasjons- strategi og plattform inklusive hvilke medier du skal bruke for å nå dine definerte segmenter
  • Utarbeide salgs- og markedsføringsmateriell
  • Utvikle din salgs- og markedsføringsplan
  • Skape maksimalt samspill internt og eksternt

 

Salgs- og Markedsplan

En Salgs – og Markedsføringsplan er et taktisk dokument for spesifikke år som, forankret i Forretningsplanen beskriver din nåværende situasjon, dine strategier og tiltak som skal iverksettes for å nå dine mål, både kvalitative og kvantitative mål. I dette dokumentet vil også salgstall og relaterte kostnader fremgå.

Hvordan

For å kunne ta frem effektive planer, trenger du å anvende en strukturert metode som bygger på en helhetlig forståelse av markedet og bedriftens situasjon. Fra Strategi til Salg prosessen er avhengig av aktiv deltagelse fra nøkkelpersoner i din organisasjon.

ELEMENTER I EN BUSINESSPLAN

Beskrivelse av vår business
Ide / Visjon & Identitet / Mål / Hovedstrategier / Suksessfaktorer

Sammenfatning av selskapet
Historie og milepæler / Eierskap

Produktdefinisjon
Kjerneprodukt / Utvidet produkt / Support og service

Markedet
Markedssituasjon og trender / Segmenter / Distribusjon

Konkurranse og konkurransestyrke
Konkurrenter og deres styrke og svakheter / Våre konkurransefortrinn

Mål og strategier
Mål, Posisjonering / Hovedstrategier/ Suksessfaktorer

Organisasjon og ledelse
Organisasjon / Teambuilding og samspill

Finansielt
Turnover og EBITDA

ELEMENTER I EN SALGS- MARKEDSFØRINGSPLAN

Analyse
Markedssituasjonen / Vår posisjon

Produkter
Produkter / Service og support

SWOT-analyse
Styrke / Svakheter / Muligheter / Trusler

Mål
Kvalitative / Kvantitative mål

Markeds-mix
Produkt / Pris / Distribusjon / Aktiviteter / Ansatte

USP’s and taktikk
Våre salgsargumenter / Taktisk tilnærming

Aktiviteter
Lanseringer / Utstillinger / Møter / Salgsfremmende tiltak

Action Plan
Detaljert handlingsplan med ansvarsfordeling og frister

Budsjett
Turnover / Kostnader / EBITDA